În Republica Moldova, la 7 decembrie anul 2017, a demarat implementarea vaccinului anti-HPV prin vaccinarea gratuită a fetițelor cu vârsta de 10 ani (a.n. 2007) cu vaccinul Gardasiltetravalent, produs de compania „Merck Sharp & Dohme” din SUA.Pentru mai multe informații accesați linkul: http://cnsp.md/index.php/vaccinarea-hpv/

Ziua Mondială de Comemorare a Victimelor Accidentelor Rutiere – 19 noiembrie: „Obiectivul către 2020: reducerea accidentelor rutiere și traumatismelor grave cu 50%”

acc

În această zi comemorăm milioane de victime decedate și rănite pe drumurile lumii. Regretabil, dar această istorie scrisă încontinuu cu sânge şi durere înseamnă anual cca. 1,3 milioane de morţi și cca. 20-50 de milioane de suferinzi de răni nefatale. În condiţiile traficului intens accidentele rutiere afectează toate grupurile de populaţie, îndeosebi persoanele cu vârsta între 15-29 de ani, şi au şansa nefastă de a deveni a șaptea cauză principală de decese până în 2030. Iar aproape jumătate dintre cei decedaţi pe drumurile lumii sunt „utilizatori vulnerabili ai drumurilor”: pietoni, bicicliști și motocicliști.

Tragediile la trafic provoacă pierderi considerabile persoanelor implicate, familiilor acestora și ţărilor în ansamblu. Accidentele rutiere costă majoritatea statelor 3% din produsul lor intern brut, incluzând  cheltuieli pentru tratament, productivitatea pierdută după decese sau dizabilitate, timpul necesar membrilor familiei, cu întreruperea muncii sau studiilor, pentru îngrijirea răniților.

În Republica Moldova, potrivit Inspectoratului Național de Patrulare în anul 2016 au fost înregistrate 2445 accidente rutiere, cu 308 persoane decedate şi 2904 traumatizate. Astfel, din cauza vitezei excesive, vizibilității reduse, condițiilor meteo nefavorabile s-au produs în total 693 de accidente, soldate cu 139 persoane decedate şi 809 traumatizate. Neacordarea priorităţii altor vehicule a avut consecinţe respectiv – 41 accidente (8 persoane decedate și 555 traumatizate); neacordarea priorităţii pietonilor – 301 accidente (48 persoane decedate și 300 traumatizate); traversarea neregulamentară de către pietoni – 157 accidente (13 persoane decedate și 145 traumatizate); stare de ebrietate alcoolică, adormire la volan – 130 accidente (32 persoane decedate și 164 traumatizate); depăşirea limitei de viteză stabilită – 95 accidente, 29 decedaţi şi 89 traumatizați.

Deşi în majoritatea cazurilor, participanţii la trafic, conducători auto sau pietoni, cunosc despre factorii de risc şi prevederile regulamentului de circulaţie,  având acest suport educativ ei nu întotdeauna dau dovadă şi de voinţă pentru a le respecta întocmai. Se ignorează faptul că la accelerare, creșterea vitezei medii sporeşte probabilitatea apariției și gravitatea consecințelor accidentului. Sunt reţinuţi conducători auto sub influența alcoolului și a altor substanțe psihoactive sau a unui medicament, care riscă dramatic un accident mortal sau traumatizant. Se ignorează folosirea căștilor de motocicletă, centurilor de siguranță și a sistemelor de siguranță pentru copii. Pe când este demonstrat că folosirea corectă a unei căști de motocicletă reduce riscul de deces cu aproape 40%, iar riscul de vătămare severă cu peste 70%. Utilizarea centurii de siguranță reduce riscul de deces pentru pasagerii din față cu 40-50%, iar pentru pasagerii din spate cu 25-75%.  Instalate și utilizate corect, scaunele pentru copii reduc accidentele la sugari cu aproximativ 70% și decesele în rândul copiilor mici cu 54-80%. Este omniprezentă distragerea atenţiei, bunăoară folosirea telefonului mobil creşte de circa 4 ori șansa implicării într-un accident, prin reacție întârziată, în special la frânare, dar și la semnalele de trafic, riscul deraierii de pe banda de circulaţie şi încălcarea distanțelor.

Aceste şi multe alte lucruri necesită implicare şi întețirea conlucrării intersectoriale pe domenii de: transport, autodrumuri, poliție, sănătate, educație.

În acest an, 2017, OMS a lansat pachetul tehnic privind siguranța rutieră „Salvează Vieți”, axat pe managementul vitezei, conducerea, proiectarea și îmbunătățirea infrastructurii, standardele de siguranță ale vehiculelor, aplicarea legilor rutiere și supraviețuirea după accident. Pachetul conține 6 strategii și 22 de intervenții prioritare, care abordează factorii de risc și oferă îndrumări statelor membre privind punerea lor în aplicare, pentru a salva vieți și a îndeplini Obiectivul de siguranță rutieră a Agendei pentru dezvoltare durabilă, de reducere la jumătate a numărului global de decese și răniri cauzate de accidentele rutiere până în anul 2020, ceea ce şi reflectă sloganul din titlu.

OMS și Cooperarea ONU privind siguranța rutieră încurajează guvernele și ONG-urile din întreaga lume să comemoreze această zi. OMS colaborează în prezent cu Inițiativa Bloomberg pentru Siguranța Rutieră Globală (BIGRS) 2015-2019 pentru a reduce numărul accidentelor și traumelor cauzate de accidente rutiere în țările și orașele cu venituri mici și mijlocii.

Notă: Ziua Mondială de Comemorare a Victimelor Accidentelor Rutiere a fost lansată  în 1993 și promovată la nivel mondial de Federația Europeană a Victimelor Traficului Rutier și organizațiile asociate, ONG-uri. Pe 26 octombrie 2005, ONU a stabilit marcarea ei în a treia duminică a lunii noiembrie ca acţiune globală de promovare a prevenirii accidentelor rutiere.

 

Serviciul de presă şi relaţii cu publicul CNSP

Tel.: 022 574 700

Pentru mai multe detalii                                                                                                                                apelați la tel.: 022574683; 079527285; 069181978; 069103857

© 2017 Centrul Național de Sănătate Publică.