• La 10 octombrie 2017, este marcată Ziua Mondială a sănătății mintale. În acest an opiniei publice i se propune să conștientizeze  la tema: „Sănătatea mintală la locul de muncă” – sloganul evenimentului. Ritmul și natura muncii moderne  poate transforma locurile de muncă într-o sursă majoră de efort emoțional negativ, induce stresul profesional, conflictul de muncă-viață, hărțuirea și violența,  care ridică la costuri sociale foarte mari. În cazul depresiilor, devenite lider pe lista cauzelor de boli și dizabilități la nivel mondial, cei care suferă de ele sau de alte tulburări mintale, se pot simți incapabili să muncească sau devin mai puțin productivi.           Cultura locului de muncă, inclusiv bunele practici de management psihosocial, contribuie considerabil succesului economic și îmbunătățește sentimentul de bunăstare și satisfacția generală a angajaților, calitatea serviciilor și satisfacția ulterioară a clienților și, în final, crește gradul de cunoaștere, prestigiul organizației, al unităţii, firmei, etc.         În acest context, este în interesul organizațiilor, întreprinderilor, unităților și al societăţii în ansamblu – elaborarea inițiativelor de gestionare a sănătății angajaților cu programe de promovare a sănătății la locul de muncă şi strategii de îmbunătățire a sănătății lor.

Cod galben de canicula în toată țara: Cum ne protejam sănătatea

Conform Serviciului meteorologic în perioada 18-23 iunie se prevede vreme caniculară: temperatura maximă a aerului după orele amiezii va atinge valori de până la +33°C și mai mult. 

10sapt-Cancer

Fiţi precauţi! La expunerea îndelungată la soare pot apărea leziuni locale ale pielii, febră, amețeli, frisoane, dureri de cap, bătăi frecvente de inimă, greață, vomă și pierderea cunoștinței în cazuri grave. O atenţie deosebită trebuie acordată protejării copiilor care sunt mai sensibili la razele solare, persoanelor de vârstă înaintată, cu maladii cardiovasculare, cu hipertensiune. Se interzice expunerea la razele solare a copii lor de până la 1 an.

Apelaţi la asistenţa medicală în cazul apariției semnelor de insolație, precum febră, amețeli, dureri de cap, deficienţe în respirație, bătăilor mai frecvente ale inimii etc.  iar până la sosirea ambulanței culcați persoana afectată la umbră, înlăturați hainele strâmte, cravata, pentru a elibera căile respiratorii, aplicați comprese reci pe cap, la ceafă, sub braț, pe torace sau abdomen.

Pentru evitarea efectelor negative ale temperaturilor înalte şi insolaţiei  specialiştii recomandă respectarea cu stricteţe a următoarelor reguli:

a) Evitați, pe cât posibil, expunerea excesivă la soare între orele 11.00 – 18.00;
b) Purtați pălării de soare, haine lejere din fibre naturale de culori deschise;
c) Dacă aveți aer condiționat, reglați climatizorul astfel încât temperatura să fie cu 5 grade mai mică decât temperatura ambientală;
d) Nu trebuie folosite ventilatoarele dacă temperatura aerului depășește 32°C;
e) Pe parcursul zilei faceți dușuri călduțe;
f) Consumați zilnic cel puțin 2 litri de lichide (sucuri, apă plată, îmbuteliată).
g) Nu consumați alcool (inclusiv bere sau vin) deoarece favorizează deshidratarea, astfel diminuând rezistența organismului la căldură;
h) Evitați băuturile cu conținut ridicat de cofeină (cafea, cola) sau de zahăr (sucuri răcoritoare carbogazoase), fiind diuretice acestea deshidratează organismul;
i) Consumați fructe și legume proaspete (castraveți, roșii), ele conțin o mare cantitate de apă;
j) Evitați consumul de alimente cu conținut sporit de grăsimi, sare, zahăr, a bucatelor prăjite, afumate, semifabricatele, fast-food etc.;
k) Evitați activitățile în exterior cu consum mare de energie (sport, grădinărit etc.);
l) Aveți grijă de persoanele în vârstă, copii, persoane cu dizabilități, oferindu-le, în mod regulat lichide, chiar dacă nu vi le solicită.
m) Pentru a proteja locuinţa de pătrunderea căldurii închideți ferestrele expuse la soare, trageți jaluzelele și/sau draperiile;
n) Pe toată perioada cât temperatura exterioară este superioară celei din locuință ţineți ferestrele închise;
o) Cât temperatura exterioară este inferioară celei din locuință – seara târziu, noaptea sau dimineața devreme, deschideți ferestrele pentru a provoca curenți de aer;
p) Stingeți sau scădeți intensitatea luminii artificiale şi deconectaţi de la reţea electro-casnicele de care nu aveți nevoie.Evitați băuturile cu conținut ridicat de cofeină (cafea, cola) sau de zahăr (sucuri răcoritoare carbogazoase), fiind diuretice acestea deshidratează organismul;

Pentru a proteja copiii:
* Asiguraţi-le consumul cât mai frecvent de lichide proaspete, chiar dacă acesta nu le cere.
* Nu-i lăsaţi fără supraveghere, chiar pentru perioade scurte de timp, în locuri deschise expuse radiației solare, în automobile sau în încăperi prost ventilate.
În cazul unei deplasări asiguraţi-vă că dispuneţi de cantităţi suficiente de apă potabilă.
* Evitați plimbările copiilor mici până la un an.
* Nu-i scăldaţi în apă rece.
* Asiguraţi-le îmbrăcăminte din fibre naturale, de culoare deschisă.
* Alimentaţii cu legume, fructe, sucuri naturale și decocturi din plante
* În taberele de odihnă asiguraţi-le condiții de cazare, alimentaţie şi  hidratare corespunzătoare.
* Permanent vor fi supravegheați, iar locurile de joaca vor fi amplasat la umbră, activităţile sportive şi altele se vor desfăşura în afara orelor de caniculă. Copii vor fi cu capul protejat de pălăriuțe.
* Sub absoluta supravegherea însoțitorului obligatoriu va fi şi scăldatul copiilor.

Persoanelor vârstnice și celor cu afecțiuni cronice li se recomandă:
* Hidratarea corespunzătoare și o alimentație preponderent din legume și fructe proaspete;
* Categoric să evite consumul de alcool și cafea;
* Să-şi limiteze deplasările, sau dacă este absolut necesar, în perioadele de vârf ale caniculei să folosească îmbrăcăminte din materiale naturale și pălărie de protecție;
* Administrarea strictă a tratamentului prescris de medic.

Serviciul de presă și relații cu publicul
022574700
Pentru mai multe informații
apelați le tel.: 022574677

© 2017 Centrul Național de Sănătate Publică.